TEST VID STANFORD UNIVERSITY: AIRBAG SKYDDAR UPP TILL 8X BÄTTRE

Hjärnskakning är en av de vanligaste anledningarna till hjärnskada. Dr. David Camarillo leder ett forskningsteam vid Stanford University som försöker förstå hur hjärnskakning uppstår och hur man kan skydda sig.

År 2016 genomfördes tester som visade att Hövdings unika design – en airbag som vid olyckstillfället expanderar och blir både tjockare och mjukare än en traditionell hjälm – minskar risken för hjärnskakning upp till åtta gånger, samtidigt som risken för skallfraktur försvinner nästan helt.

Airbagsystem

Airbagen är utformad som en huva och tillverkad i slitstark nylon som tål att skrapas mot asfalt. Hövding skyddar nästan hela huvudet, men lämnar samtidigt synfältet fritt. Området som den uppblåsta airbagen täcker är betydligt större än på traditionella cykelhjälmar och anpassat efter befintlig olycksstatistik.

Tester visar att skyddet är som bäst där det behövs mest.

Airbagen fixerar nacken och skapar en mycket mjuk och skonsam stötupptagningsförmåga. Trycket hålls konstant i flera sekunder och klarar därför flera slag mot huvudet under samma olycka. Därefter börjar airbagen långsamt tömmas på gas.

Gasgeneratorn som fyller airbagen med gas i Hövding är en så kallad kallgasgenerator med heliumgas. Den är placerad i en behållare i kragen på cyklistens rygg.

Sensorer och algoritm

SÅ SKILJER HÖVDING PÅ NORMAL CYKLING OCH OLYCKA

Tusentals tester har iscensatts med både stuntutövare och krockdockor för att samla in cyklisters rörelsemönster vid en olycka. Lika stor mängd rörelser vid normal cykling har samlats in med hjälp av testcyklister som använt Hövding i sin vardag. Baserat på detta har vi utvecklat en algoritm som kan särskilja normal cykling från olycka.

När Hövding är aktiverad registreras cyklistens rörelser 200 gånger i sekunden. Vid en olycka reagerar Hövding på det onormala rörelsemönstret och airbagen blåses upp.

Ladda batteriet

Hövdings batteri laddas enkelt i en USB-laddare med medföljande kabel.

Fulladdat batteri håller för cirka 15 timmar aktiv cykling.

Lysdioder både framtill på kragen samt baktill på klackens undersida indikerar batterinivån och låg batterinivå signaleras med både ljus- och ljudsignal.

Krage och skal

Kragen är gjord av vattentåligt, slitstarkt tyg för att skydda den inbyggda airbagen på bästa möjliga sätt. Själva kragen går inte att tvätta, men skyddas mot slitage, svett och smuts av det omslutande skalet i tyg. Fläckar på kragen kan försiktigt gnuggas bort med en fuktig trasa.

Kragen är ergonomiskt utformat med jämn viktfördelning över axlarna. Den är något tyngre bak än fram för att vikten skall vila mot ryggen när du sitter på cykeln.

Det omslutande skalet ger dig möjlighet att förändra Hövdings utseende. Skalet är lätt att ta av och tvätta eller byta mot ett annat som passar ditt humör eller din personlighet. Olika skal hittar du i vår shop

CE-märkning

Hövdings airbag för cyklister är CE-märkt efter att ha genomgått en omfattande process för godkännande av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut*

CE-märkning är ett krav för att en cykelhjälm ska få säljas inom Europa och intygar att hjälmen uppfyller de krav som ställs i EU-direktivet för personlig skyddsutrustning. Gemensamt för alla typer av hjälmar är att de ska tillhandahålla ett skydd för huvudet i form av stötdämpning och kraftfördelning vid olyckor. Fullgott skydd vid olyckstillfället och god funktion vid normal användning är grundförutsättningar för CE-märkning.

Hjälmen måste i övrigt vara konstruerad så att inga onödiga risker uppstår, det får exempelvis inte finnas vassa kanter och liknande som kan orsaka skada på användaren. Miljötålighet för hjälmar handlar om att de ska stå emot väta och fungera i kyla och värme samt efter påverkan av solens ultravioletta ljus.
* nuvarande RISE, Research Institutes of Sweden